2012. december 21., péntek

childcare-ről is ejtsünk szót

Erre nem tudok jó magyar megfelelőt, ami lefedné pont ezt a szolgáltatást, így maradok a helyi megnevezésnél :)
Írtam korábban arról, hogy az irodai lehetőség kapcsán heti 2 napra childcare-t keresek Bencének. Eddig szerzett ismereteimet gyúrom most egybe, bizonyára hiányosak még az infoim, és fogom majd építgetni a témát, ha lesz "belsős" tapasztalatunk is később.

A childcare-ről általánosságban annyit, hogy nem az a fajta intézmény, ahová adott napon beíratod a gyereket, és onnantól minden áldott nap 8-4-ig ott lesz. Általában 6.30-6.30-ig vannak nyitva, és 1 napostól a max heti 5 napos periódusokra írathatók be a gyerekek. Választott nap(ok)on, és persze ahogy hely van, tehát ebben az értelemben sem a hazai klasszikus ovi/bölcsi.

Nos, a legnagyobb kérdés az elején, hogy hogyan is lehet elindulni a keresés során? Nekem volt egy kiindulópontom már korábbról, ugyanis még otthon - a már akkor Au-ban élő gyerekes családok blogjaiból - próbáltam orientálódni, és majdan számomra fontos infokat rögzíteni a fejemben. Kropiék blogján találkoztam először a Goodstart Early Learning-gel, tekintve, h a kisebbik fiuk madnem egyidős Benivel, jó volt követni a párhuzamos életkorú gyerekek lehetőségeit itt és ott.
Így a goodstart early learning volt a kályha, ahonnan indultam az infogyűjtés során. Kik, mik ők, milyen elvek mentén dolgoznak, személetmód, működés, csoportok, létszámok, árak stb. Szakmai szemüvegen át legalább annyira, mint anyukaként. Ők egy nagy ausztrál hálózat, azonos sztenderdekkel intézményenként, de mégis vannak azért különbségek is. Akit érdekel a téma, érdemes olvasgatni a weboldalukat, nagyon sok info van fent arról, h hogyan gondolkodnak a korai nevelésről. A korait értsd szó szerint is, hiszen hozzájuk 6 hetes (!) kortól beírathatók a gyerekek, és egészen 5 éves korig járhatnak ide.
Hogy is van ez?
Nálunk 5 éves kortól iskolakötelesek a gyerekek. Az az év még nem "igazi" iskolai keretek között zajlik, de már iskolások lesznek, vagyis az ovit elhagyják. Tanulnak írni-olvasni, csak más módszerekkel mint a poroszutas-metodikában ismert.
- Ezt megelőzően jellemzősen a 3-5 éves korig alkotják a kindy-s korosztályt, ők a magyar értelemben vett ovisok,
- vannak a 2-3 éves toddlerek (bölcsisek)
- és alatta az összes többi mini :)
Így oszlanak meg a childcare-ben is a csoportok, ez életkorban és fejlettségben nagyjából homogén csoportokat jelent főleg azoknál, ahol már nagyobb az igény a kölcsönöesn aktív foglalkozásokra.

Beírtam még azért a keresőbe a childcare-t, és kidobott még családi napközi jellegűt, megőrzőket, és sok egyéb, de mégis jellegében hasonló típusokat, ill megnéztem azok honlapját is, akiket jártunkban-keltünkben már láttunk a környéken. Miután a goodstart elég erős előnyt élvezett már azelőtt is, h betettem volna  a lábam hozzájuk, az árakat is próbáltam szűrőként betenni, hátha az méz mozgat más irányba is.
Na igen, árak. Neuralgikus ponthoz érkeztünk.
Ezek ugye nem állami intézmények, így az áraik is húzósak, de SA-ban a legolcsbb, juhéjj :D
StateOne day fee (average)Multiple day fee (average)
QLD$91.68$82.61
NSW$83.59$77.50
ACT$80.84$75.81
SA$74.85$68.79
VIC$77.39$71.46
NT$83.20$76.48
WA$86.74$77.47
TAS$75.46$68.89


Ahogy a fenti összegek mutatják, nem aprópénz, amit kérnek, bár ha anya-apa dolgozik, és keres rendesen, akkor azért nem agyeldobós, csak drága :)
Namost a helyzet az, hogy az összes többi típusúnál is ugyanezek az árak voltak, vagy még magasabbak (!), és nem akartam kísérletezni, hogy majd ha nem válik be, akkor megyünk máshová, mert azért a gyereket sem akarom megbolondítani, meg magamat sem.

Lokáció:
Első szempont: hol legyen? Kinéztem azokat a címeket amik vagy hozzánk esnek közel, vagy az irodához, vagy útbaesik. (a középső kategóriának nem volt eredményes találata :), így 3 helyen jártam, kettő olyanban, ami a házunkhoz van közel, egy meg totál útba esik.
Az első helyről sajnos azonnal lepattantam, nincs hely, várólista van, oda felvettek. Húha, gondoltam, ez nem lesz tréfadolog. Ötvenvalahányan várnak oda éppen, ez   ugyan a teljes lista, nem csak a toddler group. Az igazgatónő (mindenhol ők fogadják a látogatókat) azonban odaadta egy másik hely számát, h úgy tudja, ott talán van hely. Azonnal hívtam őket is, igen van hely, mikor tudnék menni "vizitre"? Másnap délutánban maradtunk, mivel délelőtt kindy-s program volt. Odamentünk, és megnéztük. MINDENT megmutattak, körbejártuk, min alszanak, miből isznak, mit az ebéd, 2 heti menüt mutatott az igazgatónő, láttam, h hol teszik őket tisztába stb-stb-stb. Láthattam mennyire tiszták a helységek, hány pedagógus van a gyerekekkel, beszéltünk erről is, láthattam magukat a pedagógusokat, stb.
Ez a hely nagyon tetszett, az egyetlen nyomorom csak az, h épp nincs 2 egymást követő napjuk úgy, hogy a csütörtököt megtarthassam a mostani kindy-ben. Azt is megszerette Beni, szinte ingyen van, ha nem muszáj nem hagynám el, és nekem is jó az is egy kis "munkára".
Szóval a h-k-sz triászból kéne két nap...
Semmi gond, másnap mentem a harmadik helyre, ami ugyan picit távolabb van (9km), de totál útbaesne irodába oda-vissza.
Itt van két nap egymás után a kívánalmaim szerint, de a hely mégsem fogott meg úgy, mint a másik. A vezető itt ia nagyon kedves volt, de két fő bajom volt:
1. az udvar nagy és tágas, de egy elég forgalmas út mellett van közvetlenül...
2. másrészt maga a childcare is összességében rendezettlenebbnek tűnt, és most dög leszek, de az a pedagógus sem volt 10-ből 10-es a mennyire tűnsik szimpatikusnak listán..

Teszünk majd egy apás kört is a 2 helyen, és aztán kiválasztjuk, h melyik maradjon.

Itt tart most a történet, ha alakul még, majd beszmolok :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az elso harom honap

Jo lett volna gyakrabban idelatogatnom, tudom. Nem unatkoztunk az elmult honapokban sem, most ahogy valogattam a fotokat, magam is racsodalk...