2012. november 28., szerda

kis költségmankó

Megpróbálok e témában is némi képet adni, valami nem nagyon zsebben kotorászós módon, hátha sikerül. Amikor a másik blogomban (road2au.blogspot.com) írtam a tervezett havi költségekről, azzal is felkavartam kicsit a port, hátha ezzel most nem :)

Elhatároztam, hogy időnként visszajelzéseket fogok adni olyan témák kapcsán, amik Ausztráliába való költözésünk előtt nagyon fontosak voltak, hogy tervezni tudjunk, vagy "csak" érdekeltek, és bár sok infot igyekeztem gyűjteni róluk, azok jobbára feltételezések maradtak mindaddig, amíg meg nem tapasztaljuk itt a valóságban is.

Az anyagi rész mindig nagyon érdekes, hisz az egyik legfontosabb mozgatórugója annak, hogy kinek mekkora takaró jut majd itt, és meddig tud az alatt tartózkodni úgy, hogy ne nyújtózzon ki alóla. Sajnos egyetemes megoldás, vagy egyen-excel tábla nemigen alkalmazható e témában sem, hiszen számos dolog erős befolyással van arra, hogy mennyi is lesz az annyi a hónap (itt inkább a hét) végén.

Nagyon nagy vonalakban kb ezektől függ:
- család mérete: minél többen, annál több szempontnak kell megfelelni, valszeg annál költségesebb. Az egyedül vagyok, jó lesz nekem egy matrac valahol családdal nemigen megy el...
- a város, ahol élsz: ez is behatárol pár költségfaktort, pl Perth költségesebb város, ugyanakkor a bérek is magasabbnak mondhatók, és kevesebben élnek ott, mint mondjuk Sydney-ben
- a lakhatás (ezt olykor már önmagában a város is kalibrálja némileg, és erre jönnek még az egyedi igények. Példa: Mi Adelaide-ben élünk ugye, ami nem megapolisz. A házárak itt is jó nagy szórással vannak, és rég nem olyan olcsók, mint akár pár éve is volt, de úgy Melbourne külváros -szinten vannak az átlagosak.
- nyilván a gyerek, és az ő életkora számos extra kiadást generál, és most nem a játékokra gondolok. Kicsiknél a pelenka és társai vonal, nagyobbaknál az iskola költségei
- utazás (kocsi/nem kocs) az egyszeri kiadásokat tolhatja ide-vagy oda
- étkezési igények - az gyerekkel megintcsak más mérce, míg egy felnőtt szendvicsen is "elvan" ha muszáj, addig a gyereknek igenis kell a tápláló étel. Persze éhenhalás helyett jó neki is a gyengébb minőség, na de azon én nemigen spórolnék/spórolok
- rezsi: itt Adelaide-ben úgy volt korábban, h a víz ára benne volt a bérleti díjban, ez a mostani szerződések esetén már nincs így, ezért a költségeken is dob kicsit.
- és még sorolhatnám. Nem spanyol viasz ez a téma sem.

Általánosságban elmondhatom (hangsúlyozom, saját tapasztalat), hogy forintból finanszírozva ami baromi drága az a házbérlet, és a kaja.
A házbérlet a volumene miatt, nem azért mert palotában élnénk mondjuk heti 600 dollárért. Itt 360-410 között mozognak az ilyesmik mint a mienk, melyik mennyire van jó állapotban és közelebb a tengerhez/CBD-hez, attól függ a szórás.

Kaja táma: tudom, h amint van ozzi bevétel, már más a helyzet (és már van :)), de akkor is állítom, h elég nagy tétel hetente ez is, és olcsónak nem mondanám most sem (tudom, otthon sem volt az). Nálunk mostanság kezdett beállni, hogy a heti bevásárlás során már tényleg csak olyan dolgok kelljenek, ami elfogyott, és nem 10 olyan is, ami még nem volt, de muszáj beszerezni, és nem várhat, amíg a dobozaink megérkeznek. Így Kb 200/hét kalkulálható erre. Ez azért tisztességes alapanyagokat tartalmaz folyamatos húsos főzéshez :)
Amit látok, h pl a módosított étkezési renddel élők nem kell, h 3x annyit fizessenek egy gluténmentes kenyérért, vagy szójatejért, mint otthon. Itt kb ugyanannyi mindegyik ára, ha jól láttam, remélem nem tévedek :).
Az akciók NAGYBAN befolyásolhatják természetesen egy-egy termék árát, azokat érdemes figyelni. Én rendszeresen átnézem a bedobott színes újságokat, mert azokban tényleg nagyon sok olyan dolog van, amivel spórolhatok, ha akarok. És ki ne akarna? :)

Ruhákat még nemigen vettünk, hisz jön egy csomó, de ahogy láttam, azok ára nem vészes. Van ilyen is, meg olyan is, küllemben és árban is, de ez tényleg egyéni ízlés kérdése, és sztem lehet azért találni jókat, ha nem is elsőre. Kicsit meg kell ismerni az itteni kínálatot. Meg aztán vannak charity shopok ugye, amiről már írtam, vagy az outlet, itt a harbourtown jónak tűnik, bár még csak egyszer néztünk be, és kevés időnk volt rá. Szóval ruhára nem nagyon költünk egyelőre.

Rezsi:
Mivel 3 havonta jönnek a gáz/víz/villanyszámlák, így még konkrét összegekről nem tudok írni, ez majd a következő rewiev-ban lesz benne :) Kíváncsi is vagyok én is, mert azért fűtöttünk pár hétig, bár hűtést még csak 1x kapcsoltam be :)
A telefon és internet érdekes kérdés. Nekünk prepaid kártyánk van. Tudni kell  adologhoz, h szülés előtt én konkrétan tarifacsomagok árazásával foglalkoztam, termék marketinges voltam, Elég sok és sokféle tarifát csináltam, és számoltam megannyi business case-t hozzájuk, de az itteniek logikáját nem igazán értem :)
Virgin-nél vagyunk, és ha pl 19 dollárt töltünk a számlánkra, akkor 250 dollárt beszélhetek le, de úgy h Virgin-Virgin irány ingyen voice + sms. Szóval simán hívhatom Magyarországot is, mert a keretembe bőven belefér néhány hosszú beszélgetés. Azt mondom a mobilköltségek így nem vészesek. Annyi, h 28 naponta tölteni kell, vagyis kb havi ennyibe kerül a teló. Az heti kb 5 dolcsi. Nem gáz sztem.

Utazás: Tömegközlekedésről nem tudok nyilatkozni. Ha napi szinten használnám, és volna mellette ugyanarra az útvonalra autós tapasztalat is, akkor volna összehasonlítható. Mi olyan 2 hetente tankolunk, minden nap használjuk a kocsit, nekünk alapvető dolog volt, h kell, de lehet nyilván ezt máshogyan is másoknak.

Az egyébként furcsán béna, és vicces, h ha belenézek a pénztárcámba, fogalmam sincs, h mennyi pénz van benne :) Nem ismerem fel úgy első blikkre a pénzt még mindig  - mondjuk jobbára kártyával fizetünk-, és az aprókról nem is beszélek. A 2 dolláros az egyik legkisebb érme, holott a legtöbbet éri, és az 50 centes meg óriási mellette. Aprók esetén úgy számolgatok, mint idős nénik otthon a sarki bolt kasszájánál :D

Minden extra ezeken felül jön: kirándulások, belépők, ha már ott vagyunk akkor ott eszünk/kávézunk/stb. Ezek nyilván vághatók, ha szorít a nadrágszíj.

Otthon arra jutottam az innen kapott inputok alapján, h havi 4.000 AUD körül van tokkal-vonóval az élet gyerekes családnak. Nálunk ez kb tartja magát, számomra úgy tűnik, de ez mehet feljebb-lejjebb, ahogy a fentiek alapján is jól látható.





1 megjegyzés:

  1. Sziasztok!

    Ezt a bejegyzést megint egy kicsit nekem szólónak éreztem, ezért köszönöm. Már tegnap is írtam volna hozzá, csak volt egy SOS munkám, ami túlórát jelentett....

    A végösszeg azért hasonló az enyémhez, mivel én havi ~600A$-al kevesebb lakbérrel, meg egy fővel kevesebbel számolok (havi ~500-700A$).

    Mindenesetre köszönöm mégegyszer, jó visszaigazolás.

    VálaszTörlés

Az elso harom honap

Jo lett volna gyakrabban idelatogatnom, tudom. Nem unatkoztunk az elmult honapokban sem, most ahogy valogattam a fotokat, magam is racsodalk...